Ontvang maandelijks het laatste nieuws, gratis schrijftips en inzicht van collega-ondernemers in uw mailbox.
Oktober 2016
Met deze 5 tips kies je de juiste tekstschrijver

Met deze 5 tips kies je de juiste tekstschrijver


 

Meer tekstschrijvers dan vliegen. Zo lijkt het althans. Hoe kies je nu de beste? Komt-ie. Een goede tekstschrijver heeft...

1. Kennis van copywriting
'Dus jij bent copywriter... hmm, is dat niet iets met copyrights?' Nope. Een copywriter duikt volledig in de wereld van degene die de tekst gaat lezen. Dat kan een student zijn. Een zakenman. Of een topsporter. Een goede copywriter weet precies wat er omgaat in het hoofd én hart van degene voor wie hij schrijft. Wat raakt die specifieke lezer? Welke emoties spelen er? Hij onderzoekt, vraagt door en luistert, nog vóórdat er een letter op papier staat. Waarom? Je kunt onmogelijk een goede tekst schrijven als je niet eerst onderzoekt waar je doelgroep gevoelig voor is.

Het voorbeeld
Oké, concreet: een tekst voor een schoonmaakmiddel vraagt om een andere aanpak dan een tekst voor een nieuwe BMW. Bij het schoonmaakmiddel appelleer je aan het gevoel van 'een goede ouder willen zijn voor je peuter'. Bij een BMW speelt 'ik ben een succesvol zakenman, en dat mag iedereen zien' mee. Dát gegeven voel je als copywriter haarfijn aan.

Zet je klant in beweging
En dan wordt een ogenschijnlijk stukje eenvoudige tekst, plots een sterk staaltje psychologie. Geen woord is toevallig. Geen komma zonder reden. Omzet halen? Informeren? Jij wilt met je tekst aanzetten tot een vooraf bepaalde actie. En dat lukt alleen als je copywriter precies weet waar hij mee bezig is.  


2. Een robuust en degelijk portfolio
Bekijk de website van de tekstschrijver. Welke (betekenisvolle) klanten heeft het portfolio? Wordt het regelmatig bijgewerkt? Schreef de kandidaat die je op het oog hebt al eerder voor jouw specifieke branche?


3. Géén uurtarief van drie-keer-niks
Je betaalt voor kwaliteit. Het is even simpel als onaangenaam. Een goede tekstschrijver verdient zichzelf terug. Hoe? Denk aan die ene opdracht die je wél binnenhaalt, omdat je website een perfecte eerste indruk gaf. Of de call-to-action die je tekstschrijver verwerkte in zijn woorden. Resultaat? Klant onderneemt actie. Vertrouw jij je hart, huis of auto toe aan een metselaar, chirurg, of monteur die ver beneden het gangbare tarief werkt?
Precies.

4. Kennis van SEO
Iedereen weel wel iets van SEO. Inderdaad iets. SEO-wattes? Zo'n geval van de klok en de klepel. Dát idee. Kies voor een tekstschrijver met échte kennis van SEO. Vraag bijvoorbeeld wat je tekstschrijver concreet gaat doen om jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten in Google te krijgen. 

5. Vaste opdrachtgevers
Goede tekstschrijvers beschikken over een aantal vaste opdrachtgevers. Waarom? Blijkbaar zijn zij door het leveren van constante kwaliteit in staat om bedrijven aan zich te binden. Nog wat meer zekerheid? Bel deze opdrachtgevers gewoon na voor wat eerlijke referenties.

 

 


Susan Moonen van Moonen Media

Ik ben er voor ondernemers die begrijpen dat een eerlijk en open verhaal het meest bijdraagt aan zakelijk succes. Dáárom schrijf ik voor bedrijven: om ze te laten groeien, onder meer door het delen van authentieke teksten. En dat gaat verder dan schrijven over jouw aanbod. (Potentiële) klanten zijn van nature immers altijd op zoek naar het waarom achter jouw manier van werken. Dat triggert ze (in eerste instantie) meer dan jouw product of dienst. Het gaat in basis om vertrouwen, beleving en oprechtheid. En als je dát eenmaal begrijpt, heb je goud in handen.

Wat je ontvangt?
Teksten die raken en jouw klanten in beweging brengen. Ik baseer me volledig op de emoties, wensen, vragen en problemen binnen jouw doelgroep. Ik schrijf voor online en offline media. We bellen, Skypen of ontmoeten elkaar persoonlijk. Jij kiest. Want ik wil jouw verhaal beluisteren op de manier die het beste bij je past. Het enige wat ik van je vraag is om je open te stellen. Lastig? Ongemakkelijk? Wacht maar tot dat onderbuikgevoel én je omzet je vertellen hoe gaaf het is om écht verbinding met je klanten te maken.

Ook geraakt?
Bel met 0412 765 005 of stuur een e-mail naar info@moonenmedia.nl


Vertel ook jouw verhaal!

Laat je reactie achter of deel dit bericht.

 

Reacties: (0)


Naam:


E-mail (optioneel):